Jak wybrać odpowiednią dietę?

Wybór właściwej dietyDieta według definicji to sposób odżywiania się. Właściwa dieta powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników potrzebnych organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. W czasach gdy panuje kult szczupłego ciała odchudzanie się jest bardzo popularne. Co chwila pojawia się na rynku jakaś nowa cudowna dieta, która w łatwy sposób ma pomóc w pozbyciu się zbędnych kilogramów.

Przeglądając kolorowe czasopisma, czy internetowe serwisy poświęcone odchudzaniu możemy natchnąć się na całą masę różnego rodzaju diet. Niektóre z nich określane mianem „diety cud” obiecują w niezwykle szybki sposób pozbyć się nadwagi. Jednak stosowanie tego typu diet jest dość ryzykowne. Opierają się one bowiem na ograniczonej liczbie produktów przez co do organizmu nie są dostarczane wszystkie potrzebne składniki.

Długotrwałe stosowanie tego rodzaju diet może przyczynić się do niedoboru niektórych składników, osłabienia organizmu, a nawet choroby. Ponadto kiedy zaprzestaniemy stosowania diety kilogramy szybko wracają często nawet w zwiększonej ilości, co określane jest mianem „efektu jojo”. Dlatego przy wyborze właściwej diety powinniśmy kierować się rozsądkiem, i przegotować się na powolny, długoterminowy spadek wagi, a nie złudnymi obietnicami szybkich rezultatów. Wśród sprawdzonych diet, które zyskały sobie grono zwolenników, i cieszą się niesłabnącą popularnością możemy wyróżnić:

Dieta 1000 kalorii

Polega ona na takim komponowaniu posiłków by ich łączna dzienna wartość energetyczna nie przekroczyła 1000 kalorii. Ponadto przy stosowaniu tej diety zaleca się ograniczenie spożywania tłuszczów, słodyczy, ostro przyprawianych posiłków, oraz alkoholu. Natomiast nie powinno zabraknąć w diecie takich produktów jak kasze gruboziarniste, chudy twaróg, owoce i warzywa. Dieta 1000 kalorii powinna dostarczyć do organizmu wszystkich niezbędnych składników zachowując wartość kaloryczną posiłków nie przekraczającą dziennie wartości 1000 kalorii.

Dieta śródziemnomorska

Kolejną popularną i często stosowaną dietą jest dieta śródziemnomorska, która uważana jest zresztą za najzdrowszą wśród diet. Można ją stosować nawet przez całe życie. Dieta śródziemnomorska jako podstawowe składniki żywieniowe uwzględnia: owoce i warzywa, ryby i owoce morza, produkty zbożowe, orzechy i migdały. Dieta zaleca stosowanie mięs i przetworów mlecznych w ograniczonych ilościach, a jako podstawowy tłuszcz preferuje oliwę z oliwek.

Dieta śródziemnomorska wyklucza słodycze, dania smażone, i białe pieczywo. Zaleca natomiast duże ilości warzyw strączkowych, owoców morza, oraz ziół. Optymalna ilość to pięć posiłków dziennie o łącznej wartości energetycznej nie przekraczającej 1200 kalorii. Oczywiście należy pamiętać o spożywaniu dużej ilości płynów, najlepiej wody nie gazowanej i soków ze świeżych owoców.

Dieta diamondów

Dieta Diamondów to kolejna z diet, która ma liczne grono zwolenników. Oparta jest ona w głównej mierze na dużej ilości owoców i warzyw, które dostarczają do organizmu cennego błonnika, witaminy i mikroelementy. Dieta ta ma na celu nie tylko schudniecie ale również poprawia jakość skóry, włosów i paznokci. Główna zasada diety Diamodów zakłada, że 60 procent dostarczanej przez pokarm energii ma pochodzić z węglowodanów, 30 procent z białka i 10 procent z tłuszczów.

Dieta nie preferuje drastycznego obniżenia ilości spożywanych posiłków, ani monotonnego liczenia każdej zjedzonej kalorii. Istotne jest w niej przestrzeganie pór spożywania posiłków oraz rozdzielanie produktów wysokobiałkowych i wysokowęglowodanowych. I tak posiłki bogate w węglowodany należy spożywać na śniadanie i na obiad, zaś kolacja to produkty białkowe. Rozdzielnie węglowodanów i białek powoduje szybsze trawienie spożytych pokarmów.

W literaturze fachowej, poradnikach i czasopismach można jeszcze znaleźć dużo innych rodzajów diet dobieranych w zależności od indywidualnych preferencji i celów. Dla niektórych oprócz zrzucenia zbędnych kilogramów istotne jest np. zredukowanie efektów cellulitu. I specjalnie dla tych osób jest dieta antycellulitowa. Niektórzy też decydują się na odżywianie zgodne z grupą krwi, a można też spotkać diety dopasowane do konkretnego znaku zodiaku. Wyróżniamy ponadto diety oczyszczające, wzmacniające, anty wrzodowe i dla osób z chorobami serca.

Sposób odżywiania się ma wpływ zarówno na zdrowie, jak i kondycję, oraz samopoczucie człowieka. Odpowiednio dobrana dieta pozwala nie tylko utrzymać właściwą wagę ciała, ale zapobiega też różnych chorobom, oraz opóźnia procesy starzenia, dodaje nam energii i witalności. Ważne jest aby wśród znanych diet wybrać taką, która okaże się dla nas najodpowiedniejsza zarówno pod względem produktów jakie preferuje, jak i ilości oraz sposobu ich spożywania. Ważne jest aby schudnąć bez uszczerbku na zdrowiu i dostarczyć do organizmu wszystkie niezbędne składniki, ale w zmniejszonej ilości. A diety, które obiecują szybkie efekty bez większych wyrzeczeń mogą jedynie osłabić nasz organizm.

1 komentarz »

  1. avatar

    Ja wybrałam dietę Dukana (białkowa) i po 6 tygodniach dokładnego stosowania jestem 11 kilo lżejsza 🙂 Nie głodzę się, jem co lubię, nauczyłam się kontrolować głód. Bardzo się odnalazłam w tej diecie.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment