Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska to określenie używane do nazwania diety stosowanej przez ludzi żyjących w basenie Morza Śródziemnego. Dieta ta popularna jest we Włoszech, Hiszpanii i Francji. Dieta śródziemnomorska uchodzi z najzdrowszą wśród diet, a badania naukowe dowiodły, że osoby stosujący tę dietę mają dłuższą średnią długość życia i rzadziej zapadają na choroby układu sercowo-naczyniowego.

Zasady stosowania diety

Dieta śródziemnomorska opiera się na dużej ilości warzyw i owoców, oprócz tego istotnymi składnikami diety są owoce morza, kasze, makarony, ryby i pieczywo pełnoziarniste. Jest to dieta lekkostrawna, a przygotowywanie posiłków, jest łatwe i mało czasochłonne. Do minimum ograniczamy spożywanie mięsa, dozwolone są ryby, drób, czasami cielęcina, a wieprzowinę zupełnie wykluczamy z menu. Stosujemy oliwę z oliwek, zamiast masła i tłuszczu pochodzenia zwierzęcego.

Do potraw dodajemy obficie dodajemy czosnek i cebulę, przyprawy i świeże zioła. Do zup i sosów nie używamy mąki, ani śmietany. Potrawy gotujemy na parze, w wodzie lub na grillu. Można też w niewielkich ilościach stosować produkty mleczne o małej zawartości tłuszczu jak kefir, jogurt naturalny, czy chude sery. Dozwolone jest również wypicie lampki czerwonego, wytrawnego wina. Dieta kładzie nacisk na spożywanie dużej ilości warzyw, szczególnie strączkowych, ryb i produktów zbożowych.

Skuteczność diety śródziemnomorskiej

Stosując dietę śródziemnomorską spożywamy pięć posiłków w ciągu dnia, których łączna wartość energetyczna powinna wynosić ok. 1300 kalorii. Dieta pozwala stracić około 4 kilogramy w ciągu miesiąca. Aby dieta przyniosła pożądane efekty należy unikać słodyczy, białego pieczywa, oraz tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Do makaronów nie należy używać tłustych, kalorycznych sosów, a wszystkie potrawy należy przyprawiać dużą ilością ziół, najlepiej świeżych. Warzywa i owoce to podstawowe produkty tej diety. Podczas stosowania diety należy pić duże ilości wody mineralnej, najlepiej nie gazowanej.

Dieta śródziemnomorska preferuje sposób odżywiania niezwykle korzystny dla zdrowia i organizmu. Lekkostrawne posiłki bogate w duże ilości warzyw, zioła, ryby i owoce morza pozwalają dostarczyć organizmowi witaminy, mikroelementy, błonnik i nienasycone kwasy tłuszczowe. Nie ma przeciwwskazań do jej stosowania gdyż dieta ta pozwala zachować dobry stan zdrowia i nienaganną kondycję. Jej stosowanie w profilaktyce choroby niedokrwiennej serca ma szerokie poparcie wśród lekarzy.

2 komentarze »

  1. avatar

    Dieta śródziemnomorska moim zdaniem jest jedną z najzdrowszych diet odchudzających co potwierdza ten wpis.

  2. avatar
    Zdrowosfera Says:

    Trzeba przyznac, iż jest smaczna i nie tłuczy – czym bardziej surowa tym zdrowsza.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment